Tas ir Dalī

Ekscentriskais mākslinieks Salvadors Dalī dali4(1904 – 1989) visvairāk ir pazīstams ar savām ūsām. Man viņš asociējas arī ar kādu gleznu, kuru bērnībā vienmēr pētīju uzgaidāmajā telpā, kamēr gaidīju savu kārtu pie ārsta. Vispār mākslu es baudu tikai kā izstāžu apmeklētājs, jo man nav pārāk dziļas izpratnes (intereses) par to – tikai patīk vai nepatīk. Un tomēr. Kaut kas visā tajā ”padarīšanā” mani saista. Es nespēju izanalizēt gleznu, bet tā var uzrunāt manu būtību. Ketrina Ingrema kopā ar mākslinieku Endrū Reju piedāvā netipisku biogrāfiju Tas ir Dalī. Šis darbs vienlaicīgi stāsta gan par Dalī, gan arī pēta viņa sirreālās gleznas, kas atklāj mākslinieka apslēpto būtību. Viņam sirreālisms bija dzīvesveids. Viņš varēja būt provocējošs, nomācošs, pasakains un bezkaunīgs.

Daudzi Dalī dēvēja par mazo karali un ekscentriķi. Šīs īpašības tika parādītas jau bērnībā, jo viņš bija no tiem bērniem, kuri dabū visu, ko sirds kāro. Un kāpēc pateicībā par to astoņu gadu vecumā prieka pēc nepieslapināt gultu? Vēlme būt uzmanības centrā saglabājās līdz mūža galam. Biogrāfi pat raksta, ka mākslinieks ap sevi pulcēja galmu, kurā pats bija karalis. Karloss Losano:

Viņš bija ģēnijs, taču ģēniji nevar nepārtraukti būt ģeniāli, viņiem vajadzīgs galms, kas rada krāsainu fonu viņu spožumam. /64.lpp./

Interesanti, kas slēpās aiz šīs uzkrītošās izturēšanās? Galu galā, kas viņu pamudināja uzvesties tik sirreāli un izaicinoši?

Šī tiešām ir netipiska biogrāfija, jo nav tik daudz par viņu pašu, cik par viņu sirreālismā. Henrijs Millers reiz pat esot teicis:

Ja kādam pajautāsiet, kas ir sirreālisms, jums atbildēs, ka tas ir Salvadors Dalī. /54.lpp./

Kas tad pēc definīcijas vispār ir sirreālisms? Tas ir mākslas virziens, kas aptver literatūru, glezniecību, kino u.c. jomas. Mākslinieki it kā rāda pārreālo, gara pasauli, kas pastāv līdzās realitātei. Sirreālisms patiešām bija Dalī mūža aizraušanās. Sākotnēji tas izpaudās gleznās, vēlāk arī fotogrāfijās un kino (piemēram, populārajā lentē Andalūzijas suns). Slavas gados viņš pievērsās arī mākslas priekšmetiem (Omāra telefons) un juvelierizstrādājumiem. Tas pēdējais man sagādāja pārsteigumu. Komercializētā piespraude ar rubīna lūpām un pērļu zobiem ir viņa ideja. Vai zināji, ka čupa-čupa logo arī ir viņa veikums? Bet atgriezīsimies pie sirreālisma. Mākslinieks bija viegi ietekmējams. Te viņš aizraujas ar Freida zemapziņas sapņu pasauli, te ar atomu teoriju vai garīgumu. Tas viss atspoguļojas viņa darbos. Manās acīs vairumam Dalī darbu piemīt biedējošs neglītums. Viņa darbi man šķita… haotiski un bez jēgas. Tomēr lasot darbu skaidrojumus un kontekstus, izrādās, ka tur ir daudz apslēptas jēgas un ka katra detaļa par kaut ko informē. Brīžiem pat šķita, ka viņš apzināti centās radīt pēc iespējas šokējošāku gala rezultātu. Jo tas sagādā slavu. Tas ir tieši tas, pēc kā tik ļoti alka Dalī. Slava.

Man kā lielai lasītājai darbs izlasījās ļoti ātri. Neskatoties uz to, tā ir tik informatīvi bagāta un daudzās sirreālās idejas man vēl jāapdomā un dziļākai izpratnei jāpalasa vēl kāda literatūra par šo tēmu.

Noteikti iesaku mākslas un Dalī daiļrades cienītājiem!

3 comments on “Tas ir Dalī

  1. Man liekas vardi,” Es neredzu to, ko redz citi, taču to ko redzu es, neredz citi”, nu kaut ka tā. Šie vardi man seko jau loti sen. Un kaut sava īpašuma es negribētu dabūt viņa darbus, jo patīk klasiskas, senas lietas, Dali man ļoti patīk, ka personība.

    • Man škiet, ka Dalī noteikti bija ”grūts” draugs tieši sava rakstura dēļ. Es viņa darbus arī negribētu, bet ir viena otra viņa glezna, kurā es varu skatīties ilgi un dikti. Un daudz domāt par redzamo.

  2. Atbalsojums: Tas ir Monē, van Gogs un Rembrants: dižie gleznotāji | thestoryofelza

Komentēt