Tad redzēs

tadredzes_Kad es padzirdēju, ka Dacei Vīgantei būs jauna grāmata, jau sāku gaidīt viņas stāstu krājumu Tad redzēs (2018). Man viņas iepriekšējais krājums tik ļoti patika, ka automātiski ierakstīju lasāmo autoru listē.

Šis krājums nedaudz atšķīras no iepriekšējā. Ja iepriekšējā darbā bija jūtami 90tie, tad šie ir vairāk mūsdienīgi stāsti. Un viņa atkal dara to – tik skaisti spēlējas un savirknē vārdus, ka nespēj vien nopriecāties,  cik tā valoda skaista! Viņas redzējums palicis vēl ciešāks, novērojumi tik precīzi, ka ir sajūta, ka viss ir realitāte un nekas no tā nav izdomājums, ka viņa ir visam bijusi aculieciniece.

Pirmā stāsta Sūtījums situācija nav sveša. Nevaru teikt, ka tā notiek daudzās ģimenēs, tomēr tā savstarpējā saskarsme šķiet pazīstama. Mani vairāk aizķēra otrais stāsts Eņģelis un tas nav tikai tāpēc, ka darbība notiek grāmatnīcā. Lasu, priecājos, cik skaisti attīstās pieķeršanās un tad pēkšņi bam un lielas skumjas. Viss, ko autore bija šim stāstam paslēpusi apakšā jau pašā sākumā, ir tik liels un neparedzams. Vēl man ļoti patika Oda putekļiem. Tas patiesībā ir skumjš stāsts. Stāsts par nepiepildītu sapni, kas atstāj sekas uz visu mūžu. It kā esi šo epizodi aizmirsis, bet zemapziņā tas gruzd. Šo stāstu autore ir izstāstījusi ļoti ikdienišķi, nevērpjot dižas vārdu krelles un tas ir tas, kas šajā stāstā ir oga. It kā tikai tā starp citu, nejauši uzpeldējusi un izstāstīta epizode, tomēr tā piedzīvotā sajūtu pieredze ir pavadījusi māti visu laiku.

Arī pārējie stāsti ir labi, tomēr mani vēl aizķēra Bezmiegs, jo es varēju atcerēties savus braucienus un jāsaka, man neviens nav bijis tik notikumiem krāšņs. Ļoti daudzas lietas bija pazīstamas, pašas piedzīvotas un tas šo stāstu darīja man tuvāku. Lai arī es nemēdzu paķert par piemiņu spontānas lietas un cieši sapazīties ar pārējiem, tomēr tas viss šķiet ļoti dabiski. Varbūt man tikai tā liekas, bet šajā stāstā ir jūtams tāds viegli ironisks humoriņš un tas šo stāstu atdzīvina. Beigas? Pārsteidza!

Ticu, ka no Vīgantes mēs sagaidīsim vēl daudz labu tekstu, tomēr ļoti ceru, ka nākamais būs romāns. Un tas pilnīgi noteikti būs kaut kas skaudrs, dziļš un pilns asu vērojumu. Tad redzēs.

*Grāmata lasīta sadarbībā ar apgādu Zvaigzne ABC

Komentēt