Sentimentāls ceļojums

9789984236681_30Man patīk laiku pa laikam palasīt memuārus, kas ir cieši saistīti ar vēsturiskiem notikumiem. Izlasot Viktora Šklovska (Виктор Борисович Шкловский,  1893 – 1984) Sentimentāls ceļojums (1922) anotāciju un apskatot vāku, man radās asociācijas ar līdzīga satura darbiem (Ilgais gājiens, Cilvēku, zvēru un dievu zemē). Protams, izlasot darbu mazliet aplauzos, jo esmu diezgan kļūdījusies – Šklovskis ir piedalījies Krievijas revolūcijā, kamēr manas asociatīvās personības ir bēgušas no tām vai kaut kādā cietušas.

Šklovskis savus memuārus ir rakstījis divos piegājienos un cik noprotu, sākotnēji tās ir izdotas atsevišķi. Šajā grāmatā ir apkopotas abas daļas, kur pirmajā ir stāstīts par revolūcijas veidošanos, notikumiem un fronti, savukārt otrā stāsta par juku laikiem pēc tās (pilsoņu karš).

Pagaidu valdības demokrātisma maksimālisms atbrīvoja armiju no vajadzības kaut ko darīt piespiedu kārtā. /83.lpp./

Priekšvārdā minēts, ka darbu “var lasīt kā piedzīvojumu romānu” /10.lpp./ Tas ir veids, kādā es centos lasīt šos memuārus. 20.gadsimta sākuma Krievijā ir bijušas tādas jukas, ka es nespēju izsekot visam līdzi – tik ātri viss mainījās. Šklovskis to visu atstāsta tik sīki, bet man, diemžēl, neko neizsaka ne pieminētās personības, nedz darbības vietas, nedz rotu, pulku un divīziju numuri. Bet ar to, cik straujā tempā tiek minētas personības un armijas daļas, saprotu dezorganizēto situāciju revolūciju notikumos. Tomēr tas nemaina faktu, ka man prasījās pēc kaut kādām kartēm vai kāda papildus uzziņu materiāla, lai es saprastu, kurā nostūrī Šklovskis darbojies.

Autors armijā ir iestājies brīvprātīgi un viņa pārziņā bija bruņmašīnu divīzijas un apmācības. Brīvajā laikā viņš bija literatūras teorētiķis, kritiķis un rakstnieks. Dažbrīd, kad viņš nerunāja par revolūciju vai kurdu politiskajām un militārajiem lietām, viņa rakstnieka talants parādījās gana spilgti, lai man būtu aizraujoši lasīt par sadzīvi, literāro dzīvi Krievijā vai vienkārši dažādus pastāstiņus, ko pats piedzīvojis vai dzirdējis no līdzbiedriem.

“..nupat uzraksīto es uzskatu par kaut ko svarīgu: es to uzrakstīju, atceroties līķus, ko esmu redzējis” /84.lpp./

Revolūcija notiek ne tikai Krievijā, bet visos austrumos. viktor-shklovsky-portraitArī tur valda haoss. Tās mazināšanai un armijas daļu stabilizēšanai, Šklovskis tiek sūtīts uz Kurdistānu, Galīciju.. Autors ļoti spilgti parāda kurdu nežēlību (piemēram, virsniekam nogriezta galva, ar kuru bērni spēlējas trīs nedēļas), tāpat autors iepazīstina ar Persiju – tai laikā nekas no iedomātā neatbilst realitātei. Persija ir vienmuļa, smilšaina un haosa pilna. Šāham vara skata pēc un sadarbība ar krieviem politisku iemeslu dēļ. Bez tā visa spilgti parādīts arī bada laiks Krievijā. Ne tikai tas, ka kara dēļ nav ko ēst, bet arī nežēlīgais aukstums, kas togad iegadījies. Ja kādam “mājās” bija ap 10 grādiem, tad jau varēja iet sildīties…

Kopumā memuāri šķiet sarakstīti neaizmirstot detaļas, jo aprakstītas drīz vien pēc to notikšanas, taču šis vairāk būs atbilstošs īsteniem entuziastiem. Pirmā daļa priekš manis bija par… negribas lietot vārdu ”sarežģīti”, taču pārāk detalizēti. Ja nebūtu daudzo zemsvītras piezīmju, es daudz ko nebūtu sapratusi, jo esmu paspējusi aizmirst šī perioda personības un politiskos spēkus.

*Grāmata lasīta sadarbībā ar apgādu Jānis Roze

Nekur nebija gaismas. Stundām sēdējām tumsā. Dzīvot nevarējām. Bijām jau samierinājušies mirt. Bet nepaguvām. Tuvojās pavasaris. /262.lpp./

Advertisements

3 comments on “Sentimentāls ceļojums

  1. Pēc Tavas atsauksmes sapratu, ka šo nelasīšu, ja trāpīsies pa rokai, jo arī būtu aplauzusies. Kaut kā bija izveidojies iespaids par ceļojumu ar moci pirmajos pēckara gados.

  2. Atpakaļ ziņojums: Latvijas blogāres apskats #119 (26.03.-01.04.). – BALTAIS RUNCIS

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

w

Connecting to %s