Latviešu brīnumu pasakas

latviesu-brinumu-pasakas-10fCik daudz tu runā, domā vai lasi pasakas? Man ir skumji, ka netiku uz Latviešu brīnumu pasakas (2017) atvēršanas svētkiem LNB. Pēc bildēm izskatās, ka bijis tā smuki. Runājot par savu pasaku pieredzi, tad kādos sešos gados man ļoti patika pārlasīt Zvēru karus. Nezinu, varbūt tāpēc, ka grāmata bija liela, smukām bildēm un plāna 😀 Man šķiet, ka ar šādu informāciju kaut kādā sakarā esmu dalījusies, tāpēc pie tā nekavēsimies. Vēl man ļoti patika lasīt pasaku krājumu Burvju aka. Tomēr, lai cik ļoti man patika, es no tās neko neatceros… Tāpat man patika lasīt Andersena un Grimmu pasakas, bet tās jau bija tumšākas un tieši tāpēc pieaugot man labāk patika šo pasaku ekranizācijas. Savukārt, visnesenākā pasaku pieredze (atskaitot krājumu, par kuru ir šis ieraksts) man bija jūnijā, kad draugu pulciņā devāmies uz Limbažiem, lai skatītu, kā izdzied un izdejo Kurbadu. Tiktāl tiecas pasaku vara.

Kā stāsta grāmatas priekšvārds un komentāri, tad tikai ”19.gadsimtā pasakas pakāpeniski kļuva par bērnu kultūras sastāvdaļu, tās mēģināja pārveidot par pamācībai domātām un pirms miega stāstāmām bērnu pasakām.” /8.lpp./ Mani pārsteidza, ka brīnumainajās pasakās latviskās īpatnības parādās tikai virsējā slānī (vārdi, izteicieni, vietas), tātad – pasaulei pasakas ir kopīgas un Baltijā stāstītajās pasakās sakusušas Rietumu un Austrumu tradīcijas /92.lpp./. Pirmie pasaku vācēji Latvijā ir trīs, bet es zināju tikai Ansi Lerhi-Puškaiti. Pārējie – Augusts Bīlenšteins un Fricis Brīvzemnieks. Lasīju komentārus un spēju tikai apbrīnot to pacietību visas pasakas sistematizēt un salikt pa plauktiņiem daudzu grāmatu nodaļās.

Manāmi vai nemanāmi, bet pasakas cilvēka dzīvē ir gandrīz visu laiku, tāpēc man patīk ne tikai pasakas, bet arī to modifikācijas (visspilgtākā laikam būs Mēness hronikas). Runājot par šo krājumu, tad šeit vairāk būs pasaku variācijas, ne modifikācijas.

Grāmatā atlasītas tipiskas, populāras un izplatītas latviešu brīnumu pasakas, taču izvēlēti savdabīgāki varianti, kas parasti nav iekļauti skaistāko pasaku izlasēs. /7.lpp./

Brīnumu pasakām ir stingra sižetiskā struktūra, kas nepieļaujot lielas izvēles iespējas varonim – dažas nāves, pāris varoņdarbi un gandrīz vienmēr princese un puse karaļvalsts. Tāpat, šīs pasakas nemēdz plaši attēlot cilvēku emocionālos pārdzīvojumus, tāpēc nāve ir bieža, bet tā praktiski nekad netiek apraudāta (jo mirst ne tikai velni un milži). No krājumā iekļautajām es zināju tikai Ķēves dēls Kurbads, Princese stikla kalnā un Zalktis par precinieku (šo gan tikai daļēji), tāpēc šo pasaku komentārus man bija visinteresantāk lasīt. Pārējās es esmu vai nu veiksmīgi no bērnības aizmirsusi vai arī patiešām neesmu zinājusi.

Tātad, lasot sev it kā zināmās, bet mazliet svešās pasakas, dažās samanīju pazīstamas lietas. Piemēram, vienā no garākajām latviešu pasakām, Kurbadā, Puškaitis esot gribējis izveidot Lāčplēša rekonstrukciju. Tikai šķiet, ka tā īsti līdz galam tas nav izdevies, jo par varoni vienmēr min ausaini. Lasot Lāča dēls Krišus uzzināju, ka pasakas motīvi un tēls izmantots jau pieminētajā Pumpura eposā, savukārt, lasot Princese stikla kalnā, nespēju saprast tā lielo līdzību ar Raiņa Zelta zirgu. Pēc tam komentāros uzzināju, ka pasaka pa lielam ir pamatā šai Raiņa lugai. Šīs pasakas sakarā man šķita interesants fakts, ka to var ”uzskatīt par ļoti populāras pasakas par pelnrušķīti jeb bārenīti un mātes meitu vīrišķo versiju” /91.lpp./

Tieši tāpat kā Pasakas par mīlestību, arī šīs ir ilustrējusi Gita Treice. Ļoti patīk, ka bez lielajām ilustrācijām ir arī maziņi ķeburiņi, tie tādi mīlīgi 🙂 Runājot par lielajām – dažas ir tik ļoti skaistas, ka man gribētos tās kā pastkartes (arī iepriekšējai grāmatai tādas bija). Šīs ir skaisti vizualizētas pasakas un lai saprastu šo pasaku citādumu, ir jāzina to klasiskie varianti.

*Grāmata lasīta sadarbībā ar apgādu Jānis Roze

 

 

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

w

Connecting to %s