Sarkanā Džoana

300x0_sarkana_dzoana_mazvaksŠī vasara ir bijusi dīvaina. Ne tikai kā gadalaiks, bet arī lasīšanā. Bija kaut kāds nedzirdams klikšķis galvā un es pēkšņi lasīju ļoti maz. Nu lasītkāre pamazām atgriežas un palūkojos arī ārpus sava grāmatplaukta (kurā biju iekritusi kopš pavasara). Man acis  spoži iegailējās, kad Zvaigznes drīzumā sadaļā ieraudzīju Dženijas Rūnijas (Jennie Rooney, 1980) darbu Sarkanā Džoana (2013) – mani saintriģēja ne tikai tēma vien, bet arī fakts, ka autore ir smēlusies iedvesmu šim darbam no latviešu izcelsmes spiedzes dzīvesstāsta.

Vēl neviens nejauš, ka tiks noslēgts Molotova-Ribentropa pakts un ka priekšā gaidāms drausmīgs karš. Ir pirmskara priekšnojautas, 1937.gads. Jaunā Džoana sāk mācības dabaszinātnēs Ņūmenas koledžā Kembridžā. Tur viņa iepazīstas ar Sonju un vēlāk arī ar Leo. Abi viņu aicina uz demonstrācijām, kino… tikai tās nav parastas izklaides un aktivitātes. Tajās valda komunisma gars un propaganda. Vai Džoana ir ietekmējama? Kādas sekas tas var atstāt viņas turpmākajā dzīvē?

Uzreiz gribas teikt, ka man ļoti patika gan veids, kādā autore šo stāstu izstāsta, gan viņas valoda. Tas ir skaisti, kā vienlaicīgi ir iespējams izstāstīt gan atklāšanu, gan viņas tapšanu par spiedzi. Jaunā Džoana ir diezgan naiva, viegli iespaidojama meitene un šāds iespaids man radās ļoti ātri. Viņas patstāvība veidojas tik politiski nestabilā laikā, kad nav izšķirams, kurš ir draugs, kurš – ienaidnieks un kā notikumi var pavērsties pēc stundas. Lai nu kā, viņa turpina mācības – sieviete universitātē un vēl studē dabaszinātnes? Kā viņai tik sarežģītā laikā saprast, kur viņa spēs dot lielāku artavu un būs savai valstij visnoderīgākā?

Spiegošana un tās vēsture man vienmēr ir 5528634šķitusi saistoša, tomēr man nav sanācis lasīt kaut ko nopietnu. Šķiet, ka vienīgais, ko varu nosaukt ir H. Kadūra Valtenberga un R. Rauda Perfektā teikuma nāve, bet tie ir pilnīgi citi stāsti un spiegošanas aspekti. Un vienalga daiļliteratūra. Pirms es sāku lasīt, man bija divas nepareizi saprastas lietas – autore tikai iedvesmojās no Melitas Norvudas spiedzes gaitām, nevis pārvērš Džoanu par Melitas prototipu un stāsts nav tikai par Džoanu spiedzi, bet arī par to, kā viņa par tādu kļuva. Šis man liekas ļoti labs veids, kā parādīt, kā dažādi ļaudis tiek ķerti uz āķa un kā viņi tiek pārvērsti par informācijas avotiem. Konkrēti Džoanas gadījumā nostrādā viens notikums, bet viņa visu mūžu uztvēra: ”Es nezagu, es ar zināšanām dalījos”. Šis ir fakts, kuru man ir visgrūtāk apstrādāt savā prātā, jo es nespēju saprast, kā viņa varēja būt tik naiva un akla, jo laikā, kad viņa sāk strādāt krievu labā, politiskā situācija ir nestabila, bet diezgan skaidra. Un kāpēc netiek runāts par Pērlhārboru? Hirosima jau nebija tāpat vien. Nu, tas gan no šodienas viedokļa un vienīgais punkts, kuru es patiešām nesapratu Džoanā (kad lasīsiet, tad sapratīsiet, par ko es runāju). Bet! Šī ir autores versija un es to pieņemu. Man ļoti patika, ka autore darbā iekļāva arī ziņojumus un dažus faktus par spiegošanu tajā laikā.

Visādi citādi man viņas bija ļoti, ļoti žēl. Visu mūžu dzīvot ar tādu noslēpumu noteikti nav viegli. Būvēt dzīvi uz meliem, noslēpumiem un bailēm – tur ir jābūt spēcīgai nervu sistēmai. UN – beigās piedzīvot tādu nodevību un vilšanos… Man nav pozitīvas vai negatīvas nostājas pret Džoanu, jo tas, kas notiek viņas galvā un sajūtās liek dzīvot līdzi. Bez spiegu daļas šo darbu var uztvert arī kā ģimenes drāmu, jo, kā jau minēju, ģimenes dzīvei nav stabilu pamatu. Katra jaunā patiesība/atzīšanās draud šos pamatus sagraut un tas ir tas, ko Džoana noteikti nevēlas – beigās palikt viena.

*Grāmata lasīta sadarbībā ar apgādu Zvaigzne ABC

Komentēt

