Monstri un metaforas: ieskats šausmu literatūras vēsturē

20046202_1607608879251501_1241306627_nJa šausmas neskar tevi, bet ir jaušamas tikai ekrānā vai dveš no grāmatu lapām, tad taču tās ir valdzinošas, vai ne? Kad 2015.gadā iznāca Bārbalas Simsones pētījums par šausmu literatūru Monstri un metaforas, man uzreiz nesanāca to dabūt savās rokās. Kaut kad vēlāk gan. Tā kā šai literatūrai ir mazliet jānoskaņojas, ieliku plauktā un… aizmirsu. Šīs vasaras sākums bija pietiekoši lietains, lai man liktos lielisks laiks lasīšanai un man ļoti, ļoti patika tas, ko es lasīju un uzzināju!

Šausmu literatūras galvenais priekšnoteikums ir viens: lasītājam psiholoģiskā līmenī jānotic aprakstītajam tādā mērā, lai viņš/a justos personiski iesaistīts iztēlotajos notikumos, izjūtot šausmu darba pamatā iestrādāto konfliktu. /17.lpp/

Man ļoti patika šī darba struktūra – tā bija skaidra un loģiski izdalīta. Vispirms par šausmu literatūru kā tādu (definīcija, tās laiks un telpa, pazīmes utt.) un tās vēsture no rašanās mirkļa līdz mūsdienām. Vēstures sadaļa ir balstīta uz labi zināmiem darbiem, piemēram, M. Šellijas Frankenšteins, B. Stokera Drakula, E. A. Po stāstiem, S. Kinga agrīnajiem darbiem un vēl dažiem labiem autoriem. Lasīt vēstures daļu man bija īpaša bauda, jo mans bonuss bija tas, ka principā visus minētos darbus esmu lasījusi (vai dzirdējusi atstāsta variantā). Tas ļāva neiespringt par minēto darbu saturu un atmosfēru, bet uzzināt, kāpēc autors ir rakstījis tā un ne citādāk. Tāpat pētījums viesa manī atklāsmi, ka šausmu literatūra nav viengabalaina, bet tai ir savi apakšžanri un ka to var iedalīt tematiski.

Jau sākot ar renesansi, elle vairs neatrodas zemes, bet cilvēka dvēseles centrā. /53.lpp/

Lasot dažādu šausmu literatūru, biju piefiksējusi, ka tai bieži bija biblisks motīvs, bet tam nepievērsu lielu uzmanību, tik vien kā nodomāju: “Jau atkal Bībeles stāsti…”. Patiesībā, šausmu literatūrā bibliskie motīvi spēlē diezgan lielu lomu un parādījās jau Viktorijas laikmetā. Visi tie sižeta atrisinājumi un tulkojumi mani pārliecināja, ka sarakstīt biedējošu UN ticamu stāstu/romānu ir grūti. Pirmkārt, ļoti labi jāpārzina Bībele un tajā iekļautie stāsti. Otrkārt, jāprot tie pielāgot sava stāsta vajadzībām. Un, treškārt, jāprot sadomāt ticami nepareizi bibliskie stāsti, jo tie labāk pakļaujas autora vajadzībām.

Autori bieži netieši norāda, ka briesmoņi ir pašu varoņu iemiesotās bailes, šaubas un nekrietnība. /38.lpp./

Laikā, kad iznāca Latviešu šausmu stāsti, es biju ļoti izbrīnīta, ka latvieši raksta ko tādu. Mēģinājumi ir skopi, bet galvenais ir sākt! Man bija prieks, ka šo pētījumu lasīju pēc šausmu stāstu krājuma izlasīšanas, jo tas krietni labāk palīdzēja saprast, ko autore ir gribējusi man pateikt. Viens ir skaidrs – vēlme nomedīt Kaijaka stāstu krājumu Visu rožu roze un Grīna šausmu stāstus, ir tikai augusi. Tāpat interesi raisīja fakts, ka mūsu pašu rakstnieki ir rakstījuši apokaliptiskos šausmu romānus. Cik labi tas viņiem ir sanācis, ir jau cits jautājums. Dikti žēl, ka mums tā bēdīgi iet ar šo žanru, bet ko padarīsi. Ak, jā – pārsteidzos pie fakta, ka mums šausmu elementi ir nacionāli un ka tam ir pielāgoti arī vilkači un vampīri. Esam taču interesanti 🙂

Lasīju, priecājos un… švīkājos. Tik ļoti daudz ko sen nebiju grāmatā atzīmējusi. Vispār man šķiet, ka tik pasvītrota man vēl ir tikai B. Braisona Mājas: īsa privātās dzīves vēsture. Ir forši laiku pa laikam nonākt pie šāda veida grāmatām. Šai sakarā man gribētos zināt, vai vēl ir kur nopērkama Iztēles ģeogrāfija? Labprāt iegādātos 🙂

Šausmas ir pozitīva izlāde un arī sevis pārbaude, jo vienmēr atklāts paliek jautājums – cik tālu rakstnieks piespiedīs tevi noticēt. /313.lpp./

Un beidzot es uzzināju kad kādu darbu drīkst saukt par klasiku!

Komentēt

