Tur aiz stacijas ir jūra

OLYMPUS DIGITAL CAMERAŠo grāmatu – Jutas Rihteres (Jutta Richter, 1955) Tur aiz stacijas ir jūra (2001) – man piedāvāja izlasīt un es diezgan spontāni tam piekritu. Tā es daru ļoti reti – ņemu lasīšanā grāmatu, par kuru es neko nezinu. Prieks, ka nav sajūtas par “iegrābšanos”. Man patika – it kā bērnu, bet tāda dikti nopietna, lai būtu tikai tai auditorijai.

Kosmoss un Devītnieks ir uz ielas nonākuši bērni, kuriem ir kopīgs sapnis – nonākt pie jūras. Bet kā tu nonāksi galā, ja tev nav naudas? Varbūt… varbūt ir jāpārdod sargeņģelis? Vai to maz var pārdot?

Ja lasa tā ļoti virspusēji, tad tā ir parasta bērnu grāmata, kur galvenajās lomās ir divi klaidoņbērni, kuriem ir kopīgs mērķis – tikt līdz jūrai. Kāda ir jūra? Kā tā smaržo un kāda ir tās krāsa? Ceļš līdz sapņa piepildījumam ir tāls, grūts un visnotaļ smags. Ļoti patika veids, kādā autore parādīja abu bērnu draudzības un atbildības sajūtas vienam par otru veidošanos. Man bija mazliet žēl, ka autore tik ļoti maz runāja par Kosmosa iemesliem, kādēļ viņš nonācis uz ielas. Var jau būt, ka šis ir stāsts tikai par Devītnieku, bet man gribējās zināt arī par Kosmosu 🙂

Tomēr šī nav parasta bērnu grāmata. Ļoti ātri starp rindām parādās informācijas druskas par Devītnieku un viņa pagātni, par viņa mammu un Jauno, par dažādajām (un dīvainajām) rīcībām un tā izraisītajām sekām. Viens gan – lasīju šo kompakto grāmatiņu un nespēju izprast Devītnieka mammu. Kā viņa varēja pieļaut, ka viss nonāca tik tālu? Kur loģika? Runa taču ir par viņas pašas bērnu! Vēl šajā darbā saskatīju mūsdienās reti sastopamu īpašību – labestību. Ne jau to, kura parādās reizi vai divas gadā, bet tādu, kas nāk no cilvēka dzīlēm. Par spēju būt nesavtīgam un piedomāt par padarīto. Par cilvēku lielajām un pieticīgajiem vēlmēm. Ir vēl un vēl daudz mazu lietiņu, kas padara šo darbu par ne-bērnu grāmatiņu.

Savādi, ka divus gadus pēc kārtas pavasarī (izlasīju jau maijā) man ir iekritis šādi – lasīt par jūru. Bet tas ir patīkami 🙂 Jāatzīst, ka slepenībā arī centos atbildēt uz jautājumiem par jūru: gan par smaržu, gan garšu, gan arī par izskatu. Kā tu formulētu jūru?

Komentēt

