Mūžam Tavs

Daniels Glatauers (Daniel Glattauer, 1960) manī raisīja interesi, kad es to ieraudzīju sadaļā ”drīzumā”. Tur pie apraksta bija saslavēts viņa vēstuļu romāns Sargies ziemeļvēja. Biju pietiekoši ieintriģēta, lai gribētos izlasīt. Izlasīju un Glatauera āķis bija arī manā lūpā. Nepacietīgi gaidīju, kad iznāks Mūžam Tavs (2012). Bija tā vērts!

Judīte ir gluži parasta sieviete. Savam vecumam, ap 36-37, viņa ir arī diezgan izskatīga. Savukārt Hanness ir tāds, kuru ir viegli nepamanīt. Un viņš nav pārāk veikls. Veikalā viņš traumē Judītes papēdi. Tā sākas viņu mīlestība. Vai gandrīz tā. Laikam ritot, Judīte sev uzdod jautājumus par Hannesu, par viņu mīlestību un vai tikai tā nav apsēstība…

Jāatzīst, ka sākumā es nedaudz nobrīnījos par Zvaigznes trillera zīmīti, bet ātri vien sapratu, ka šis nebūs parasts stāsts. Glatauera āķis ir viņa valoda un veids, kādā viņš stāsta stāstu. Sižeta ziņā Glatauers mani nepārsteidza, bet tā valoda… Tā ir tik ievelkoša, ka ar laiku sāku sadarboties ar Judīti un abas kopā centāmies saprast, kas Hanness ir par putnu.

Par Hannesu vēlāk. Mani pārsteidza Judīte. Tā jau likās pieaugusi, saprātīga sieviete, kura pati ir spējīga vadīt savu dzīvi. Lai arī viņas ģimene ne tuvu nebija perfekta, savu dzīvi viņa uzskatīja par diezgan sakārtotu. Nu, ja atskaita nepieciešamību pēc vīra. Tas, kā viņa satika Hannesu un cik ātri ielaida viņu savā dzīvē mani pārsteidza. Kāpēc dažbrīd viņa rīkojās tā kā rīkojās? Grūti jau ir iedomāties, bet ja es būtu viņas vietā? Iekšējā balstiņa čukst, ka es sākotnēji noteikti būtu tāda pati, nenoteikta. Visas tās lietas, kas notiek darba otrā pusē, lika man lasīt aizvien ātrāk un ātrāk. Iekšēji jutu, ka tā būs un daļēji prieks, ka nojauta nepievīla. Kāpēc tikai daļēji? Gribēju, lai autors mani pārsteidz!

”Mūžam Tavs, Hanness” – ar laiku diezgan biedējošs teksts. Lasot par Hannesu, jutu apsolīto ”šķipsniņu Stīvena Kinga, naža gals Hičkoka”. It kā jau nekas tāds nenotiek, bet zemapziņā, psiholoģiskā līmenī ar katru rindu jutu, ka kaut kas nav īsti riktīgi. Hanness šķita pārāk perfekts un tāds nav neviens. Un ja nu viņš ir glums tipiņš, kurš vervē sievietes? Varbūt viņam baudu sagādā no viņa atkarīgas sievietes? Maniaks?! Šis ir tas gadījums, kad labprāt šo tekstu būtu lasījusi arī no Hannessa skatījuma. Tas ļautu man iekļūt viņa prātā un izfīčot nākamo domu.

Kamēr lasīju, prātā veidoju savu filmu, lai gan meistarīga režisora rokās, šis tiešām varētu būt labs trilleris. Tāds lēnais, ar rāmu ritējumu kā Hičkokā, kur skaņas un kaut kas nenoteikts spiež uz nerviem. Jā, Glataueru es labprāt lasītu arī turpmāk 🙂

One comment on “Mūžam Tavs

Atbildēt

