Samsona ceļojums

annette-mierswaReizēm es izbaudu to īpašo privilēģiju aptaustīt grāmatas, kurām vēl neviens nav pieskāries. Kad es pētīju Anetes Mīrsvas (Annette Mierswa, 1969) darbu Samsona ceļojums (2011), zināju, ka man tas ir jāizlasa. Tā kā bērnu, tā kā nē, fantāzija ne fantāzija. Lai noskaidrotu, kas un kā, bija jāķeras klāt lasīšanai.

Gandrīz precīza anotācija – Matss un Samsons ir nešķirami draugi. Kad suns saslimst , zēns kopā ar viņu aizbēg no mājām. Ceļamērķis – vectēvs, kurš noteikti zinās, kas drauga labā ir darāms. Vai izdosies?

Es šo darbu izlasīju jau decembrī, bet uzrakstīt varu tikai tagad. Nav jau tā, ka tajā būtu bijušas kādas īpašas atziņas, kas man nebūtu ļāvušas gulēt vairākas naktis pēc kārtas. Pie tam šī ir bērnu grāmata (diezgan netipiska, jāpiebilst). Un tomēr, tomēr… kaut kas tajā bija. Kaut kas tāds, kas neļauj par šo grāmatu domāt kā tikai par bērnu darbu.

Lai arī tas šķiet tik pierasti, nedomāju, ka bērna un suņa draudzība būtu jāuztver kā pašsaprotama. Tā tomēr ir īpaša saikne un dzīvnieks var izrādīties vienīgais draugs. Man bērnībā arī bija suns. Lai arī mēs nedzīvojām vienā mājā, es viņu mīlēju. Ciemojos gandrīz katru dienu, vedu pastaigās. Gluži kā Samsons, arī mans mīlulis piedzīvoja vecumu un tā radītās mokas. Viņam pienāca laiks doties pēdējā ceļojumā. Man atšķirībā no Matsa neviens neko neteica. Pateica, ka varu viņu apciemot pie trim bērziem. Diemžēl nekādi nespēju atcerēties savu reakciju, bet raudāt raudāju es noteikti.

Viss, ko Matss darīja un runāja, bija kā atbildes reakcija viņa saspīlētajām attiecībām ar māti. Lai arī tas uzpeld dažbrīd, starp rindiņām tas ir lasāms nepārtraukti. Šī laikam bija tā lieta, kad es nespēju par šo darbu domāt kā tikai par bērnu grāmatu. Tāpat arī mātes un vīratēva attiecības nav spožas. Man tās negribas šeit iztirzāt, bet reizēm der ieklausīties tuvinieku un bērnu balsīs, sakārtot pašiem sevi utt.

Šī ir mazliet skumja gāmata, bet no tā nav jābaidās. Reizēm attīrīties var tikai skumjās.

Komentēt

