Rozes vārds

Documents1Šis raksts sāksies ar atzīšanos – liels bija mans pārsteigums ieraudzīt pārizdotu un arīdzan labotu Umberto Eko (Umberto Eco, 1932 – 2016) romānu Rozes vārds. Es biju gaidījusi vienu citu darbu. Bet nu labi. Lai gan es jau biju šo darbu lasījusi (un tas kļuva par manu nr.1. romānu no viņa tulkotās literārās bagāžas), es nevarēju nelasīt šo. Vajadzēja atmiņā atsvaidzināt šo stāstu 🙂

Adss no Melkas ir cienījams 80-gadīgs mūks, kurš savos noviču gados ir piedzīvojis ko briesmīgu. Sava mūža nogalē viņš izlēmis, ka ar šo pieredzi ir jādalās. Kā hronists viņš izstāsta visu, kas reiz ir noticis benediktiešu klosterī. Tā vietā, lai sagatavotu klosteri svarīgai ticībnieku sanāksmei, viņš ar savu skolotāju Viljamu tiek ierauts baisā noziegumu sērijā. Kāds neviena nemanīts nogalina mūkus….

Abatijas ir svētas vietas, taču ap klostera svētumu reizēm aužas briesmīgas kaislības. /441.lpp./

Sākšu jau laikam ar primārām lietām – atšķirību meklēšanu, jo ar to sākas arī pārizdotais variants. Kā jau Eko ievadā raksta, lielākā daļa nepamanīs labojumus un tā arī ir. Vienīgās atškirības, ko es spēju bez iedziļināšanās atrast bija vāka dizainā un iekšējā noformējumā. Vecajā versijā nodaļu pirmais burts ir izzīmēts kā viduslaiku pergamentos, jaunajā nav nekā; biju pārsteigta, ka vecais variants ir biezāks, bet tur jau biezas lapas. Ātri caurskrienot tekstam, pamanīju tikai divas atšķirības: agrā stunda – matutīna, komplēta – kompletorijs. Tas arī viss. Eko saka, ka pašā tekstā ir tikai sīki saikļu labojumi un latīniskie citāti biežāk iztulkoti. Vizuāli labāk patīk vecais, bet jaunajam smukāks vāks 🙂

Bet ne jau tas ir būtiski. Svarīgs ir pats stāsts. Tātad viduslaiki, 1327.gads. Ticību sadursmes, ķeceru vairošanās kā sēnes pēc lietus, imperators pret pāvestu utt. Bez tā visa vēl parādās zinātne (Rodžers Bēkons) un pirmās universitātes. Kā gan lai zinātne stājas pretī ticībai, ja ticība to visu pasludina par māņiem un ķecerību? Un tad vēl tam visam pa virsu inkvizīcijas…. Tāds varentraks gadsimts bijis. Gluži kā citos viņa romānos, arī šajā viņš ir pastrādājis ļoti cītīgi – visa tā informācijas gūzma par dažādām viduslaikos aktuālām tēmām, kas veļas pretī teju no katras nodaļas, nav nemaz tā uzreiz sagremojama. Kad es pirmo reizi šo darbu lasīju (nu.. kādi 8 gadi varētu būt pagājuši), kaut kā to biju palaidusi garām. Mani tas noziegums vairāk interesēja. Tagad lasot fascinējos no jauna, par visu, arī par inkvizīcijas norisi!

Grāmatai ir labi, ja tā tiek lasīta. Grāmata veido zīmes, kas runā par citām zīmēm, kuras savukārt runā par lietām. Bez lasošas acs grāmatas zīmes nerada jēdzienus, tātad grāmata paliek mēma. Varbūt šī bibliotēka radās, lai sargātu te sakopotās grāmatas, taču tagad tā ir pārvērtusies par grāmatu kapu. /415.lpp./

Ja jau pieminēju noziegumu, tad jāturpina. Mīklainā nāvē bojā iet Adelmo. Tieši uz to laiku, kad tur ierodas Viljams ar Adsu. Pēc tam mirst vēl viens, un vēl viens, un vēl… Domāju, ka tie, kuri pieraduši lasīt klasiska izpratnes detektīvus, šo varētu nesaprast. Lai atrisinātu šo mīklu, abi liek lietā savu prātu un zināšanas, kas iegūtas lasot darbus. Vārdu sakot, notiek prātuļošana, kas tiek likta kopā ar filozofijas loģiku un siloģismiem. Manuprāt, visspilgtāk tas parādījās bibliotēkas labirinta atklāšanā. No ārpuses. Diezgan episka epizode. Un kā abatija var uzņemt dažādos viesus, ja tur notiek tādi šausmu darbi?

Lasot šo labojumu, tas bija kā lasīt zināmu, bet aizmirstu darbu, tādēļ sanāk, ka es to sev atklāju vēlreiz, no jauna. It kā zini ap ko lieta grozās, bet nespēj atcerēties atrisinājumu. Jā, turpinu teikt, ka šis romāns ir jāizlasa katram! Tik burvīgs tas ir 🙂

Mūzika: Iron Maiden – Sing Of The Cross

4 comments on “Rozes vārds

  1. Laikam jau vajadzēja izlasīt šo grāmatu, ka nu ka, bet viduslaiki ir viss mīļākais vēstures posms. Bet, kaut ka neiet man ar Eko darbiem. Pat nezinu kāpēc…

  2. Atbalsojums: Grāmatstatistika II | thestoryofelza

Atbildēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s